måndag 21 november 2011

Jag hade en dröm

Somnade tungt efter intensiv gårdag som inte slutade förrän sent. Drabbades av "nakna ögon", en känsla av hypernärvaro, under kvällsuppdraget som medmoderator på en debatt. Förmodligen av anspänningen, kanske av tankar som jag haft under dagen, eventuellt av kombinationen.Jag var trött när jag tog tunnelbanan hem och jag var trött när jag gick och la mig.

Drömde sen en banal men otroligt rolig dröm. Vaknade mitt i natten av att jag skrattade högt. I korthet handlade drömmen om en middag, en otroligt trevlig middag. Samtalet böljade fram och tillbaka, men det var en särskild person med som jag tyckte jag kände igen. Vi pratade och skrattade oerhört mycket åt varandras skämt och ordvändningar, men vi kunde inte komma på var vi träffats förut eller vår gemensamma beröringspunkt. Ända tills vi samtidigt konstaterade att vi faktiskt träffats tidigare, i en dröm jag hade haft för någon månad sedan. Det hela var så absurt att vi båda skrattade så att tårarna rann. Och då vaknade jag mitt i natten av att jag skrattade högt.   

2 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt! Jag blir glad av att läsa om din dröm Stefan!

    SvaraRadera
  2. Märkligt och underbart. Kanske är det verkligen någon i din närhet som du presumptivt kan ha den där skrattfesten med. Ibland tror jag drömmar förebådar något...och inte bara som Freud sa, att det mest är önskedrömmar.
    (Och nu har jag suttit uppe alldeles för länge och jobbat, tror inte på ngn skrattfest inatt).

    SvaraRadera