onsdag 30 november 2011

Souvenirer

Hittade en stor ask fylld med miniatyrklädnypor i min byrålåda, där gamla glasögon, manschett- och skjortknappar ligger. Jag tog upp en näve och tittade på dem. Mest blåa, men en del silverfärgade. Visste precis varifrån de kom; SAS-flighter framför skynket på den "gamla goda tiden". De satt på servetten och skulle användas för att hålla fast den, när man åt. Var och en, en resa. För det mesta till Bryssel, men även till andra flygplatser och destinationer. Ingen av dessa klädnypor var yngre än 11 år och ingen äldre än 21. Så länge sedan var det och så nära i tiden. Hade förmodligen en tanke bakom mitt samlande, särskilt som jag de flesta gångerna reste bakom skynket och inte fick någon klädnypa att ta med.

Sen börjar det forsa över mig, minnen av gater, terminaler, anslutningståg och taxiresor. Den sterilt generiska miljön och det kalla ljuset som fanns överallt. De trista mackbutikerna och doften av gratinerad ost. Kvällspromenaderna från tågstationerna till hotellen som alla såg ungefär likadana ut. De stängda butikerna och de trista skyltfönstren. Tiggarna och de blanksvettiga ansiktena på (framförallt) män som varit allvarliga hela dagen och nu skulle ägna sig åt socialt nätverkande, eller bara fylla.

Så europeiskt och modernt det en gång kändes. Så länge sedan.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar