söndag 15 augusti 2010

PR-skolan: 1. Visitkortskonsulter

En visitkortskonsult är en välkänd person, gärna från politiken, som mer eller mindre frivilligt slutar på sin förtroendepost och tämligen omedelbart erbjuds anställning på en PR-byrå med hög svansföring inom Public Affairs.

Att anställa en visitkortskonsult tjänar flera syften:

  • Som en gentjänst (för kommande tjänster) till det parti som personen representerat,
  • för att kunna få lite PR för sin verksamhet och visa vilka man har råd att anställa,
  • som tidsåtskild ersättning för tidigare fattade beslut åt en befintlig uppdragsgivare,
  • för att kunna utnyttja personens kontaktnät och de gentjänster denne har att ropa av
Visitkortskonsulten kan även med fördel användas som talare vid olika seminarier (och gärna kunna presentera lite skvaller kring vad som egentligen hände, höhöhö..., i samband med något uppmärksammat beslut, höhöhö....)eftersom denne är en kändis och likt Leif "Loket" Olsson så är en kändis, en kändis, en kändis långt efter att någon egentligen minns om det som gjorde personen känd egentligen var något minnesvärt.

Kunskaper om beslutsgångar och "maktspelet" är inte något som ens en medioker PR-byrå skall behöva anställa någon för att förstå och begripa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar