tisdag 12 februari 2013

Om berggyltor

Minns när jag och min bror följde med farbror Evert ut och pilkade berggylta till krabbtinorna.

Agnade med musslor släpptes kroken och sänket med reven ned till botten, för att dras upp några decimeter. Sen pilkade man genom att mjukt rycka upp reven och låta den sjunka ned. Med reven över långfingret kunde man känna när någon av berggyltorna nafsade på agnet. Och sen, när de krokade, fick man dra upp dem i båten. Det nappade alltid otroligt mycket, för platsen och tidpunkten var vald med över 50 års erfarenhet och rutin. Och min bror och jag var oerhört fokuserade på vad vi skulle göra.

Efter någon timme fyllde psykedeliskt färgade berggyltor trälåren på durken. Senare skulle de bli till agn för att locka krabbor in i tinorna som farbror Evert la ut.

Farbror Evert hade gått till sjöss efter folkskolan och hade tatueringar gjorda i Sydamerika. Han och hans fru fick aldrig några barn. Och ingen av dem lever idag.

Det är över 40 år sedan nu, en annan värld och ett annat jag.

För övrigt är berggyltorna hermafroditer. De föds som honor och blir till hannar efter några år. Om de inte fiskas upp av en 7-årig kille eller hans 10-åriga bror. 

3 kommentarer:

  1. Du skriver bra, och jag är glad när du rullar på här.
    Du har också en j-a bra blogglista, vilket föranledde mig att sitta uppe och läsa L´Hôte allDELES för länge. Vem är mänskan?
    Tänker hur intelligent som helst!

    SvaraRadera
  2. Freddie DeBoer som skriver L'Hôte är doktorand och bor i Indiana. Han någon gång skrivit en eller flera krönikor i Huffington Post. Han är klarsynt och uppriktig. Uppskattar sånt.

    SvaraRadera
  3. Ah. Indiana Freddie, mycket roligare än Indiana Jones ; )

    SvaraRadera