torsdag 28 februari 2013

Sånt som påminner om en själv en gång

Röjde i mitt barndomshem och fann ett vältejpat exemplar av Bonniers svenska ordbok från 1980. En examensgåva från klassföreståndaren.

Vi fick varsitt exemplar tillsammans med ett ord på vägen som fanns skrivet på ett kort i ett kuvert.

Tror inte ordböcker var gratis eller lärarlönerna var astronomiska i slutet av 70-talet så jag antar att inköpet förmodligen kostat på. Och tiden att finna lämpliga citat till drygt 30 elever hade nog tagit en och annan kväll i anspråk. Pengar, tid och engagemang.

Mitt ord på vägen var ett citat av Lord Birkenhead och löd: Bär motgångarna som en man och framgångarna som en gentleman. Kloka ord och ett intressant val av "förebild".

Jag vill minnas att jag levt efter denna devis. Vill eller hoppas kan i mitt fall, i detta nu, i den meningen komma på ett ut.

Tack än en gång Sonja!


1 kommentar:

  1. Jag gissar på din laidback stil att du kan det där nu,
    men "hard living and drinking" kanske utgick ; )

    Vilken strålande lärare. Jag har också haft några jag tänkt skriva om på min blogg. Det är sällan funktionalister, men typer med hög ambition i förening med livligt engagemang, värme, etc.

    Men någon ordbok fick jag inte. Före nätet nöjde jag mig i många år med Lilla Focus som pappa gett mig.
    Hej !

    SvaraRadera