torsdag 6 maj 2010

Av sjukhus är du kommen, till sjukhus skall du åter varda

De har precis hämtat min gamla granne med ambulans. Ambulansen tycktes inte göra någon brådska iväg. Det kanske inte fanns någon anledning. Två män, vad jag tror var hennes söner, kom ut från porten och tände varsinn cigarett. När de rökt en stund så ringde de båda två på sina mobiltelefoner och pratade med någon.

Förra veckan hjälpte jag henne deklarera. Vi pratade om allt möjligt, hur snabbt tiden gick och hur stora mina pojkar blivit, alldeles plötsligt. Tja, hennes egna pojkar var ju över femtio nu, till och med över sextio. Men tiden hade gått fort.

Hon är/var född samma år som min mamma. Vem/vad säger hur gammal man blir.

Ambulansen slog i alla fall på sirenerna när de svängt ut på Hornsgatan.

Allting börjar och får sitt slut på ett sjukhus. Dit har vi kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar