lördag 8 maj 2010

Passar inte in här, heller.

En regnig lördag, på utställning med en av sönerna. Efteråt "fika" i restaurangen. Läsksorterna är lite lagom (markerat) annorlunda. Ett ställningstagande i att välja att erbjuda lite mer udda märken. Det fungerar det med och den skeptiska blicken hos barnet går över till glädjen av att dricka kolsyrat sockervatten. Det är fräscht, fint och annorlunda på det där trevligt medvetet moderna sättet. Ser en ung man i en elegant Hollingtonkostym av tweed. Ser några unga mammor i hitlerjugendfrisyrer (rakat på sidorna och lång, sidoslickad lugg). Det pratas råvaror, daghem och arkitektur. I Paris gentila salar kallas de nog för bobo, borgerliga bohemer. Ett slags designmedveten medelklass med företag eller fast anställning. Funderar på om det är en stil eller livsstil jag skulle kunna anamma, om jag skulle passa in i och ses som tillhörig till?

Skulle jag klä i de kläder de bär, klara de diskussioner som de engagerar sig i, uppskatta livsstilspaketet?

Sonen äter under djup koncentration sin chokladkaka med vispgrädde och fiskar upp isbitar ur glaset. Han är inte intresserad av att prata om vad han sett på utställningen. Efter en massa frågor svarar han att han tyckte att utställningen var fin, men fortsätter meningen med att prata om ett dataspel. Inser att jag inte begriper ett skvatt av det han berättar. Han suckar när jag ber honom förklara. Sen vill han gå. Och jag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar